QUILTOVANÁ VÝŠIVKA

QUILTOVANÁ VÝŠIVKA
Dovolila som si spojiť dve techniky do jedného názvu - QUILTING a VÝŠIVKA.
Najskôr v skratke vysvetlím pojmy:
PATCHWORK = spájaním kúskov látok vznikná BLOK, alebo VZOR a ich spojením vytvoríme deku = QUILT
QUILTING = voľné prešívanie QUILTU (deky) - sendviču, ktorý sa skladá z troch vrstiev: 
1. TOP = vrchná látka, vytvorená technikou patchworku
2. podkladový materiál - vyberáme si podľa účelu - VATELÍN, RONOFIX, STABILIZÁTOR ... 
3. spodná látka 
VÝŠIVKA = ozdobné vyšívanie - ručné alebo strojové (vyšívací stroj)
Potrebujeme na strojové vyšívanie VYŠÍVACÍ STROJ?
Moja odpoveď znie: "NIE!"
Vyskúšala som za Vás a ukážem Vám, ako na to. 
Mám vyšívací stroj, ale moja tvorivá duša chcela viac. Dokázať, že sa dá vyšívať aj bez neho. A ... podarilo sa :) 
Čo budeme potrebovať? 
Okrem silnej vôle zvíťaziť nad novou technikou, premyslíme si, na aký podklad chceme QUILTOVANÚ VÝŠIVKU spraviť. Trénovala som na rôznych podkladoch, použila som americké látky, riflovinu aj tričko.
Vážka (americká látka Northcott Toscana)
Mandala 1 (riflovina) - niť Amann Multicolor 40
Pre dosiahnutie krásnej výšivky, potrebujeme kvalitný materiál:  
1. podkladový materiál pod výšivku: 
- NAŽEHĽOVACÍ VLIZELÍN - na akúkoľvek látku vyšívame, vždy si ju najskôr spevníme
- TRHACÍ STABILIZÁTOR 1815-90 - už názov napovie, že nám výšivku zastabilizuje
2. rámček na vyšívanie - kúpila som v textilnej galantérii, je určený na ručné vyšívanie
3. NITE - je dôležité, pre aké nite sa rozhodneme. Dnes je na trhu množstvo značiek, či výrobcov, avšak  nájsť tie správne, je dosť náročné. Pri šití som vyskúšala rôzne, od najlacnejších po najdrahšie. Mám šijací stroj, ktorý rozpozná ich kvalitu, a preto mi najviac vyhovuje značka AMANN. Na vyšívanie, či quiltovanie, používam:
- AMANN ISACORD 40 - jednofarebné nite s leskom
- AMANN MULTICOLOR 40 - viacfarebné, melírované nite s leskom
Pri vyšívaní na vyšívacom stroji sa používajú v spodnej cievke tzv. SPODNÉ NITE - tie sú v dvoch farbách - biela a čierna. V tomto prípade ich nepoužívame. V šijacom stroji máme vždy rovnakú niť hore aj dolu.
4. miznúce pero - používam Pilot - mizne teplom, prežehlením sa farba stratí. Na tmavšom podklade po zažehlení ostane bledá stopa, na svetlom podklade ostane žltkastá stopa ... po vypraní tieto stopy zmiznú úplne.
5. predkreslený motív - môžeme si ho vytlačiť, voľne nakresliť a preniesť na látku, kde chceme mať výšivku.

6. podložka na quitlovanie - jej výhodou je ľahšie ovládanie rámčeka v stroji
7. quiltovacia stehová doska - bola súčasťou šijacieho stroja
8. quiltovacie cievkové púzdro - používam ho pre lepšie prepojenie vrchnej a spodnej nite, nemusím si tak nastavovať napätie nití
9. quiltovacia pätka - bola súčasťou šijacieho stroja. Sú rôzne, zatvorené, látacie ... Mne najviac vyhovuje otvorená, vidím, kde práve quiltujem, šijem, či vyšívam.
10. QUILTOVACIE RUKAVICE - veľmi výrazne pomôžu pri quiltovaní, vyšívaní. Látka sa pod prstami šmýka, ťažko sa posúva, preto sú rukavice nepochybne najdôležitejšou pomôckou pri tejto nádhernej práci.

POSTUP: 
Dôležitá je aj príprava podkladu, aby sa výšivka nevlnila a aj po praní vyzerala rovnako, ako pri napnutí vo vyšívacom rámčeku. 
Na tričko, látku ... nažehlíme VLIZELÍN z rubovej strany.

  Na vlizelín voľne položíme TRHACÍ STABILIZÁTOR 1815-90
a napneme do vyšívacieho rámčeka

 Tričko prevrátime na lícnu stranu a môžeme si nakresliť motív miznúcim perom.
Vložíme rámček do šijacieho stroja.
Nezabúdame spodnú niť vytiahnuť na lícnu stranu. 
 Keď začneme šiť, jednou rukou oba konce nití pridržíme, 
tak sa vyhneme nežiaducemu uzleniu nití na rubovej strane quiltu.
Quiltovanú výšivku si užívame :)

Výsledkom mojej práce je quiltovaná výšivka na tričku. 



Komentáre